Technické komplikace brzdí rekonstrukci Wonkova mostu, termíny se posunou

Termín ukončení rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích se změní. Stavební firma během prací narazila hned na několik technických problémů, které si vyžádají přeprojektování dílčích úkonů a jiná technická řešení, než bylo původně v plánu. Zhotovitel spolu se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje dělají všechno pro to, aby zdržení bylo co možná nejmenší.



Stavební firma má v současné době hotovou výměnu lan volného předpětí ve střední části mostu a odkryla ukotvení lan v bočních částech. „Ukázalo se, že lana v bočních částech mostu jsou v úplně jiné poloze, než projekt předpokládal. Je to komplikace, reálné ukotvení původních lan bohužel nebylo možné zjistit jinak než výkopem hlubokých sond za úplného zastavení provozu. Technické řešení, které bylo projektováno, je v této situaci nemožné realizovat. Všechna lana jsou navíc pro Wonkův most vyráběná na míru, takže i zde dochází ke změně oproti původnímu plánu. Stavbu průběžně dozorujeme, projekt jsme nechali bezodkladně přepracovat a situace se řeší dle aktuálních zjištění, práce na mostě pokračují,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Při bourání chodníků stavební firma zjistila také problémy s izolací mostu, která vykazuje vysokou nesoudržnost s primárním podkladem, trhliny, vzdutí a kvůli tomu dochází k navlhnutí konstrukce. „Technologie takzvané stříkané izolace byla v roce 2006 poměrně nová a byla od ní velká očekávání. Bohužel se časem ukázalo, že pro stavby jako je Wonkův most, není vhodná a dnes se od ní ustupuje. Pro současnou rekonstrukci to znamená, že bude nutné udělat izolaci novou, a to minimálně v chodníkových částech. To bohužel přináší další zdržení oproti předpokladu. Most ale bude díky nové izolaci výrazně lépe chráněn a zvýší se jeho životnost,“ uvedl stavbyvedoucí Petr Jelínek.
Nejsou to první komplikace, které se během rekonstrukce objevily. Stavební firma už musela řešit přeložku horkovodu, který byl oproti projektu uložen jinak.
Rekonstrukce Wonkova mostu byla vysoutěžena za 183 milionů korun včetně DPH. Vzhledem k reálnému stavu tohoto mimořádně vytíženého mostu se dá očekávat i navýšení celkové ceny rekonstrukce. „Stavební firma nám předloží všechny změny, které se chystá provést a my vyhodnotíme, zdali jsou navrhovaná řešení ekonomická,“ informoval ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.



Termíny se budou upřesňovat
Zhotovitel i objednatel dělají maximum pro to, aby zdržení bylo co možná nejmenší. „I tak ale do rekonstrukce bohužel vstoupí zimní měsíce, kdy není možné realizovat některé práce, zejména pokládku asfaltových směsí. O vývoji prací na mostě budeme i nadále transparentně informovat, stejně jako budeme upřesňovat termíny. Všechny informace o rekonstrukci mostu pravidelně zveřejňujeme na našem webu, na internetových stránkách Pardubického kraje a na webu wonkac.cz, kde jsou také záběry z kamer umístěných na mostě a řidiči mají online informace o dopravní situaci,“ sdělil Vašák.



O mostu
Most měří více než 170 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka stavby je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu od zatížení dopravou.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.