Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal v pondělí se starosty Sopřeče, Strašova, Újezdu, Žáravic a Vyšehněvic. Tématem byl stav silnic nižších tříd v širším okolí. Jednou z nich je silnice III/32722 v úseku Břehy – Sopřeč. Na ní došlo po zimě k provizorním opravám a nyní se projektuje větší rekonstrukce téměř čtyři kilometry dlouhého úseku z Břehů až po křižovatku na Strašov. Řeč byla také o mohutné výstavbě rodinných domů, což ovlivňuje například kapacity škol a školek, ale také další infrastruktury.
„Bohužel stávající nastavení rozpočtového určení daní nám neumožňuje tak rozsáhlou investiční činnost do silniční sítě, kterou bychom si všichni přáli, a kterou bychom potřebovali. Musíme si uvědomit, že jsme dlouhodobě v rámci daňových příjmů pod příjmy krajů s podobným počtem obyvatel. Proto do budoucna doufáme, že dojde k narovnání, které by nám mohlo přinést navíc přibližně 900 milionů korun do rozpočtu kraje, což by samozřejmě výrazně posílilo naše možnosti investovat do silnic nižších tříd,“ sdělil úvodem hejtman Martin Netolický, který společně s ředitelem Správy a údržby silnic Miroslavem Němcem seznámil přítomné starosty s aktuálním plánem příprav na rekonstrukci silnice III/32722, která vede od Břehů směrem na Sopřeč. „V tuto chvíli projektujeme opravu z našeho pohledu nejvíce poškozeného úseku z Břehů až po křižovatku na Strašov v délce 3,7 kilometru. Předpokládáme, že v červenci by měl být projekt hotový a následovat bude stavební řízení a výběr zhotovitele. Odhadované náklady jsou v tuto chvíli necelých 47 milionů korun. Řešením je například rozdělení na dvě etapy, což samozřejmě zvyšuje pravděpodobnost realizace. V momentě, kdy budeme znát cenu po výběrovém řízení, budeme řešit, zda opravíme celý úsek najednou či na etapy,“ řekl hejtman, který se starosty hovořil také o možném omezení tranzitní dopravy, která má velký vliv na opotřebení silnic nižších tříd, které na tuto zátěž nejsou budované či o dalších opatřeních na uklidnění dopravy. Starostové hejtmana informovali také o problematice mohutné výstavby rodinných domů, což má vliv také na nutnost budování navazující infrastruktury, a to včetně kapacit v mateřských a základních školách.