

K pravidelnému jednání se ve středu sešly samosprávy Pardubického kraje a města Pardubic. Mezi společná témata jednání patřila problematika dopravního napojení Pardubické nemocnice a parkování v celé lokalitě, rozvoj pardubického letiště či pokračování rekonstrukce Wonkova mostu.
Dopravní napojení Pardubické nemocnice a parkování
Obě samosprávy společně řeší mimo jiné záležitosti dopravního napojení Pardubické nemocnice včetně zajištění parkování. „Na základě jednání mezi Pardubickým krajem a městem bylo dohodnuto, že budeme pokračovat v projekčních pracích a napojení na připravený zárodek křižovatky na nadjezdu Kyjevská, který má ve své dokumentaci město. Po zajištění rozpočtu stavby bude iniciováno další jednání týkající se rozdělení financování nového dopravního napojení,“ uvedl námětek hejtmana pro oblast investic Dušan Salfický. Hejtman Martin Netolický seznámil vedení města s aktuálním stavem přípravy parkovacího domu v blízkosti ulice Komenského. „V letošním roce chceme projektovat a v příštím roce bychom parkovací dům pro přibližně 250 míst rádi realizovali. V tuto chvíli počítáme s limitní částkou 100 milionů korun. Bude se jednat o lehkou montovanou ocelovou, pro kterou jsme se rozhodli také na základě inspirace u řady subjektů mimo jiné ze soukromého sektoru. Směrem k nemocnici a k rodinným domům bude opláštěn sendvičovými panely případně tahokovem, aby byla zajištěna také pohledová stránka,“ uvedl hejtman. V návaznosti na tuto debatu přislíbil náměstek primátora Jan Hrabal, že město vyčká se zavedením zóny placeného stání v Pardubičkách až na zprovoznění parkovacího domu. Obě samosprávy se zároveň shodují, že je nutné řešit režim průjezdnosti Komenského ulice směrem do a z parkovacího domu.
Další parkovací plochy vzniknout v blízkosti železniční trati v ulici Kyjevská. „Na základě dohod s panem hejtmanem jsme se dohodli, že město bezúplatně převede kraji potřebné pozemky v blízkosti železniční trati a kraj následně rozšíří parkovací plochy ve spodní části areálu nemocnice. V rámci městského zastupitelstva již schválení převodu proběhlo,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal.
Rozvojové plány letiště Pardubice
Společnost East Bohemian Airport, která je provozovatelem civilní části pardubického letiště, je ve společném vlastnictví obou samospráv. Logicky tak toto téma bylo předmětem společného jednání obou rad. „S panem primátorem, ale i členy rady se shodujeme na tom, že podporujeme rozvojové aktivity včetně záměru soukromého investora vybudovat v bezprostřední blízkosti terminálu letiště kongresový hotel. My jsme připraveni v této věci v rámci krajské rady přijmout potřebná usnesení, ale hlavní díl práce je především na vedení společnosti. Budeme tak společně apelovat, aby nedocházelo ke zbytečným průtahům či rozhodnutím, která nejsou projednána s oběma akcionáři,“ řekl hejtman Netolický.
„Výstavbu kongresového hotelu v bezprostřední blízkosti pardubického letiště vnímáme jako klíčový krok k posílení atraktivity našeho města pro mezinárodní obchodní klientelu a turisty. Tento projekt nejenže rozšíří nabídku ubytovacích kapacit, ale také vytvoří moderní zázemí pro pořádání konferencí a společenských akcí, což přispěje k celkovému ekonomickému rozvoji regionu. Město Pardubice je připraveno aktivně spolupracovat se soukromým investorem a dalšími partnery na realizaci tohoto záměru, který vnímáme jako součást širší strategie rozvoje letiště a jeho okolí. Věříme, že tento projekt přinese nové pracovní příležitosti a podpoří růst cestovního ruchu v našem městě,“ sdělil primátor Jan Nadrchal.
Náměstek primátora Jan Hrabal informoval o průběhu rekonstrukce přistávací dráhy. „Dobrou zprávou pro letošní letní sezonu je fakt, že jsme ujišťováni o bezproblémovém průběhu rekonstrukce přistávací dráhy, a tak není ohrožen termín dokončení a tím pádem ani zahájení letní letecké sezony včetně charterových letů,“ sdělil Hrabal.
Rozvoj areálu Ke Tvrzi
Zástupci Pardubického kraje informovali vedení města o komplexním rozvoji areálu Ke Tvrzi, kde kraj řeší výstavbu objektu pro potřeby dětského domova, zatímco stávající budova by měla být demolován. Součástí areálu bude také objekt pro poskytování sociálních služeb a záměrem je také výstavba Pardubického vývojového inovačního centra.
Oprava Wonkova mostu
Velkým společným tématem je rekonstrukce jednoho z klíčových mostů přes Labe, kterým je jednoznačně Wonkův most. "Po informaci z průběhu stavby s aktualizací technických a časových nároků realizace bylo předmětem zájmu kolegů vedení cyklodopravy. Od výchozí varianty smíšeného provozu cyklistů a chodců po chodníku bylo diskutováno vícero dalších alternativ včetně vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty. Technickým limitem však je potřeba zachování šíře chodníků, takže nově vyhrazené cyklopruhy v předpisové šíři by znamenaly snížení počtu hlavních jízdních pruhů ze stávajících pěti na čtyři, což by si vyžádalo nejen úpravu předpolí mostu i trolejbusové trakce, ale hlavně nežádoucí snížení plynulosti automobilové a trolejbusové dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
Rozvoj sdílených kol v Pardubicích a okolí
Pardubický kraj před časem zavedl dotační program na rozvoj sdílených kol. Maximální výše dotace činí 350 tisíc korun. Podmínkou je poskytnutí jízdy klientům po dobu 15 minut zdarma. Statutární město Pardubice je oprávněným žadatelem v rámci tohoto programu.
„Město Pardubice dlouhodobě podporuje cyklistickou dopravu jako ekologický a efektivní způsob pohybu po městě. V rámci této strategie plánujeme ve spolupráci s Dopravním podnikem města Pardubic znovuzavedení systému sdílených kol, který by měl být integrován do městské hromadné dopravy. Cílem je nabídnout obyvatelům i návštěvníkům města alternativní a udržitelný způsob dopravy. Počítáme s tím, že prvních 15 minut jízdy bude zdarma, což by mělo motivovat k využívání této služby. V současné době finalizujeme detaily soutěže na provozovatele tohoto systému, abychom zajistili jeho efektivní fungování a dostupnost pro všechny uživatele,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.
Cyklostezka Labská
Shoda panuje mezi městem a krajem také v otázce dalšího rozvoje cyklostezky Labská, která má sloužit nejen jako rekreační trasa, ale i jako bezpečné dopravní spojení pro obyvatele regionu. Díky podpoře z integrovaných územních investic (ITI) se nyní připravuje realizace několika nových úseků – konkrétně mezi Opatovicemi nad Labem a Vysokou nad Labem, Opatovicemi a Dřítčí, a dále mezi Ráby a Kuněticemi. V plánu je rovněž propojení ze Svítkova přes Srnojedy do Valů.
„Jsem rád, že se nám daří držet společný směr s Pardubickým krajem. Cyklostezka Labská je službou pro lidi – zvyšuje bezpečnost cyklistů, podporuje zdravý pohyb a zároveň vytváří pohodlné a atraktivní spojení napříč regionem. I díky těmto krokům dáváme veřejnosti jasný signál, že cyklodoprava má v našem plánování pevné místo,“ uvedl náměstek primátora René Živný.
„Rozvoj cyklostezek je klíčový pro podporu zdravého životního stylu našich obyvatel. Proto vítám pokračující spolupráci s krajem na projektu Labské stezky, která nabídne bezpečné a atraktivní trasy pro cyklisty všech věkových kategorií. Zároveň je nezbytné, aby se na předfinancování těchto projektů podílely i dotčené obce, nejen město Pardubice, jak se nám to podařilo dojednat například s Opatovicemi nad Labem, což zajistí efektivní realizaci a dobudování celé sítě cyklostezek,“
Byty pro zdravotníky nebo rozvoj zámku a Winternitzových automatických mlýnů
Součástí jednání obou samospráv bylo také téma dalšího rozvoje pardubického zámku nebo Winternitzových automatických mlýnů. Řeč byla také o možné spolupráci v rámci zajištění bytů pro zaměstnance Pardubické nemocnice.