Program Pardubický kraj pro rodinu pomáhá ve školách

Před třemi lety vznikl nový komplexní dotační program Pardubický kraj pro rodinu. Zasahuje zejména do sociální oblasti, ale také do školství a volnočasových aktivit. Na spolupráci se školami se podílí Pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum v Ústí nad Orlicí, protože součástí této organizace je i Krajské centrum primární prevence Pardubického kraje.



 „Cílem této části programu je podpora kompetencí pedagogů při výchově dětí a žáků v oblasti rodičovství, partnerských vztahů a etických a morálních hodnot. Uvědomujeme si potřebu vytváření zdravého sociálního klimatu ve školách a třídách a zajištění rovného přístupu ke vzdělávání pro děti se specifickými potřebami. V některých případech je také nutný multidisciplinární přístup při řešení situace žáka se specifickými potřebami. Další aktivity spojené s výchovou žáků cílí také na rodiče a rozvoj partnerské spolupráce se školou,“ popsal zaměření programu náměstek hejtmana Pardubického kraje Pavel Šotola.



Zájem škol je velký, programy se osvědčují



Ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogického centra v Ústí nad Orlicí Petra Novotná a vedoucí Krajského centra primární prevence Monika Chalupníková spolu s Pavlem Šotolou vyhodnocují, jak se dosavadní aktivity osvědčily, co zafungovalo, a jak nabídku pro další roky vylepšit.



„Zatím máme statistiku  za rok 2023, kdy se do projektu v našem kraji zapojilo 26 škol a školských zařízení a téměř tisícovka účastníků. Byly to převážně základní školy, jedna speciální škola, tři gymnázia, čtyři střední odborné školy, jedna mateřská škola a jeden dětský domov. Největší zájem byl v tomto roce o modul Cesta životem, který je zaměřený, na podporu zdravého klimatu ve školním prostředí, převážně na prevenci vyloučení jedinců z kolektivu, nepřátelství ke všemu cizímu, násilí a agresivity,“ řekl Pavel Šotola, náměstek hejtmana pro sociální péči a neziskový sektor.



„Modul Cesta životem je určený pro zdravé třídní kolektivy, kde se aktuálně nevyšetřuje šikana. Žáci pracují převážně skupinovou formou, kde mají prostor pro vyjádření svých názorů a postojů, nabízíme jim pro ně porozumění a pochopení. Hlavní důraz klademe na to, aby si uvědomili sebe sama uvnitř společnosti, ale i uvnitř různých sociálních skupin jako je třída nebo rodina,“ vysvětlila Petra Novotná a pokračovala: „Pedagogové, kteří tímto programem se třídou prošli, ocenili jeho užitečnost pro práci na rozvoji třídního klimatu, stmelení skupiny, posílení tolerance mezi žáky a jejich schopnosti domluvit se a říci svůj názor, ale i možnost, aby žáci poznali více sebe sama a své spolužáky.“



Pro pedagogy, žáky i rodiče



Celkem nabízí program školám čtyři moduly. Kromě už zmíněného „Cesta životem“ je to dále „Průvodce na cestě“, který se zabývá hlavně zdravými partnerskými vztahy rodičovstvím. „Pomoc na cestě“ provází pedagogy podporou a pomocí pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, a to včetně žáků s jinými životními podmínkami. Poslední „Společně na cestě“ zprostředkuje rodičům v rámci rodičovské schůzky vhled do situace ve třídě, a to se zaměřením na vztahy a rizikové chování, které se ve třídě vyskytuje.



„Na tuto spolupráci máme velmi dobré ohlasy ze škol, které programy hodnotí vzhledem k náročnosti pedagogické profese jako velmi užitečné. Celkově program slouží i k odbornému růstu pedagogů a prevenci syndromu vyhoření,“ dodal radní pro školství Pardubického kraje Josef Kozel.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.