Pozor! Na některých silnicích to klouže víc než na jiných

Věděli jste, že silnice se například kvůli ochraně přírody a dalším důvodům přes zimu neudržují stejně? Někde sníh silničáři odklízí pouze pluhem, jinde potom na komunikaci sypou sůl, štěrk, písek či rozstřikují solný roztok nebo-li solanku. Na základě toho se pak liší i stav vozovky, kterému musíme přizpůsobit jízdu.



Nechcete být překvapeni? Dívejte se pozorně na dopravní značky, ty vás upozorní na vše podstatné! Silničáři se řídí plánem zimní údržby schváleným krajskou samosprávou. V něm je přesně popsané, která místa mají udržovat, za využití jaké technologie a v jakém pořadí. „V Pardubickém kraji je přes 3100 kilometrů silnic II. a III. třídy. My se staráme pouze o ně a přes zimu udržujeme 96 % z nich sjízdných. Pouze zbývající 4 %, tedy zhruba 130 kilometrů, nejsou udržované vůbec,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) Zdeněk Vašák. Jedná o komunikace malého dopravního významu, po kterých nejezdí hromadná linková doprava a jejich úprava by tak byla neekonomická. „Na tuto skutečnost řidiče vždy před zmíněným úsekem upozorňují dopravní značky, je třeba tedy být při průjezdu opatrnější nebo raději využít jinou trasu, kde je zimní údržba zajištěna. Obezřetnost ale doporučujeme všeobecně, přes zimu zkrátka mrzne, sněží a i přes snahu našich zaměstnanců, kteří jsou v případě kalamit na silnicích 24 hodin denně a jen se střídají osádky sypačů, nemůžeme být hned všude. Proto prosíme řidiče, aby vyjížděli na cesty s potřebnou výbavou, zejména zimními pneumatikami a vždy přizpůsobili styl a rychlost jízdy aktuálním podmínkám,“ dodává Zdeněk Vašák.



Stav na silnicích se často rychle mění a může se v různých úsecích značně lišit, a to i přes to, že na nich zimní údržba probíhá standardně. Mohou za to místní klimatické podmínky, ale také například blízkost vodních toků či chráněných území, kde se nesmí silnice solit. To vše pak ovlivňuje sjízdnost. SÚS Pk se již několik let nestará o zimní údržbu na silnicích I. třídy a dálnicích, za tu odpovídá od roku 2017 Ředitelství silnic a dálnic ČR.



A že to přes zimu krajští silničáři nemají snadné „jenom“ na komunikacích II. a III. tříd ukázal hned první prosincový víkend. Za něj napadlo místy až 35 centimetrů mokrého sněhu a zaměstnanci SÚS Pk najezdili od pátku do pondělí přes 60 tisíc kilometrů, v terénu měli 150 strojů a spotřebovali přes 2100 tun soli.



Plán zimní údržby najdete například v tomto odkazu.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.