Příprava přeložky silnice II/311 v Lanškrouně byla tématem jednání vedení Pardubického kraje se starostou Lanškrouna Radimem Vetchým. Přeložka silnice by mohla do budoucna navázat na státem připravovaný obchvat města a propojit ho se silnicí II/311 ve směru na Nepomuky, Horní Čermnou a Jablonné nad Orlicí. Zástupci kraje a města se shodují, že budování přeložky bez obchvatu, jehož investorem by mělo být Ředitelství silnic a dálnic ČR, nemá z dopravního hlediska přílišné opodstatnění a bude se tedy vyčkávat na další postup státu.
„Ředitelství silnic a dálnic vypracovalo v roce 2021 na obchvat Lanškrouna na silnici I/43 vyhledávací a technickou studii. Následně byl zpracován záměr projektu, který v lednu 2023 schválila Centrální komise Ministerstva dopravy ČR. V květnu letošního roku byla uzavřena smlouva na zadání zpracování podkladů pro hodnocení EIA. Samotná výstavba je pak podle ŘSD naplánována na roky 2030 – 2032, což nám dává určitý prostor k jednáním jak se státem, tak s místní samosprávou. Propojka takto připravovaného obchvatu a naší krajské silnice II/311 by však poté určitě následovat měla,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
Na základě tohoto postupu ŘSD prověřuje právě zájem kraje na propojení obchvatu s přeložkou silnice II/311 ve směru na Jablonné nad Orlicí za účelem koordinace a přípravy obou staveb. „Koncept přeložky silnice II/311 spočívá v navázání na obchvat Lanškrouna v rámci okružní křižovatky, která ukončuje tuto stavbu a pokračování ve směru na Horní Čermnou a Jablonné nad Orlicí. V rámci všech zvažovaných variant trasování se nyní přikláníme k variantě, která si vyžádá co nejméně majetkoprávních jednání se soukromými vlastníky. Zároveň se však ze všech zvažovaných variant jedná o nejdelší trasování v délce 1,5 kilometru,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Podle 1. náměstka hejtmana pro oblast investic Dušana Salfického je nyní předčasné z pohledu kraje hovořit o jakýchkoliv termínech. „S ohledem na to, že nemá význam začít budovat přeložku bez obchvatu, budeme komunikovat s ŘSD a sledovat jejich postup. Teprve po ujištění, že obchvat bude usazen do konkrétních termínů stavby, můžeme řešit další postup kraje,“ upřesnil Salfický. Jedním z konkrétních kroků kraje bude podnět ke změně Zásad územního rozvoje Pardubického kraje.
Obě stavby považuje vedení Lanškrouna za důležité z hlediska uklidnění dopravy. „Pro nás je v tuto chvíli především důležité, že jak stát, tak kraj s oběma stavbami počítají, i když se jedná spíše o střednědobý horizont. Krajská propojka by pomohla v tom, že bychom odklonili automobily jedoucí od Čenkovic, které jsou turisticky exponovanou oblastí, a ty by tak vůbec nemusely projíždět centrem města,“ sdělil starosta Lanškrouna Radim Vetchý.