Pardubický region byl svědkem první jízdy bateriového vlaku

Ve čtvrtek 23. ledna se zástupci Pardubického kraje zúčastnili prezentační jízdy elektricko-bateriového vlaku Českých drah z Pardubic do Červené Vody. Hybridní železniční kolejové vozidlo s kapacitou 140 cestujících je na elektrizované trati napájeno přímo z trakčního vedení, které také dobíjí trakční baterie. Bateriový systém pohání soupravu maximální rychlosti 120 km/hod. do vzdálenosti až 80 kilometrů na jedno nabití.  



„Tyto moderní jednotky jsou nejen šetrnější vůči životnímu prostředí, ale i bezpečnější. V Pardubickém kraji zvažujeme jejich nasazení na tratích, kde dosud operují dieslové jednotky. Využít bychom chtěli i až 12 těchto souprav, sedm z nich na novém přímém spojení Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová. V úvaze je i trať Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky. Nová bezbariérová a klimatizovaná vozidla jsou prostornější, je v nich dostatek místa pro přepravu kočárků, osob na vozíku i pro jízdní kola. Jednoznačné zvýšení komfortu vidím také v možnosti spojů bez dosud nutných přestupů mezi elektrifikovanou a neelektrifikovanou tratí. Z našeho pohledu se navíc jedná o nástroj dlouhodobé kontroly nákladů za kilometr přepravy, protože případné pořízení těchto souprav spojujeme s využitím příležitostí zdrojů evropských fondů, kde bychom mohli získat až 70 % ceny. Třicetiprocentní spoluúčast bychom pak mohli rozložit do nákladů přepravy během dalších třiceti let,“ uvedl Ladislav Valtr, náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost.



Nové jednotky Region Panter mohou být nasazeny na tratích, kde nevede elektrická trakce. Pro Pardubický kraj je to výzva, protože takových tratí je v regionu celá řada. Může se to tedy jevit jako alternativa k tomu, co by mohlo být výrazně dražší, a to je úprava infrastruktury a elektrifikace jednotlivých tratí.



„V tuto chvíli stále zvažujeme, zda se do programu s naplánovanými jednotkami přihlásit. Jde o to, že Pardubický kraj platí v rámci dopravní obslužnosti tzv. prokazatelnou ztrátu, kterou činí mimo jiné odpisy. Pokud nám nebude přiznána evropská dotace, jsou odpisy u těchto jednotek mimořádně vysoké. Budeme se tedy snažit přesvědčit kolegy z ostatních krajů, abychom v rámci Modernizačního fondu vytvořili takové podmínky, za kterých bychom evropské peníze získali,“ řekl hejtman Martin Netolický a doplnil: „Pokud by se nám to podařilo, mohly by být kombinované jednotky s bateriemi na tratích v rámci Pardubického kraje do tří let. Bude záležet na potenciální objednávce a pak také na dodávce, která trvá od závazné objednávky asi 24 měsíců.“



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.