S nárůstem kapacity železniční dopravy investuje Pardubický kraj do železniční infrastruktury přibližně 916 milionů korun. Na různých trasách bude zavedeno více vlaků RegioSpider a RegioPanter, které mají prvky, jako je Wi-Fi, elektrické zásuvky a klimatizace.
Rozsah železniční dopravy v Pardubickém kraji vzroste v příštím roce přibližně o 1,6 %. „U dopravců, kterými jsou České dráhy a Leo Express Tenders, objednáváme celkem 5,2 milionu vlakových kilometrů a na železniční dopravu vynaložíme v roce 2025 přibližně 916 milionů korun,“ řekl hejtman Martin Netolický. Dodatek ke smlouvě s dopravcem by mělo Zastupitelstvo Pardubického kraje schvalovat 10. prosince.
Pokračovat bude zkvalitňování poskytovaných služeb a zvýšení bezpečnosti drážní dopravy. Do provozu budou ve větším počtu nasazeny modernizované motorové vozy 841.2 RegioSpider. Nově budou jezdit z Chocně do Litomyšle, v průběhu příštího roku pak budou tyto vozy nasazeny i mezi Českou Třebovou, Moravskou Třebovou a Dzbelem.
ETCS pro větší bezpečnost: Modernizace vlaků v Pardubickém kraji
„Motorové vozy procházely v letošním roce modernizací, přibyly například zásuvky 230V, USB zásuvky, internetové připojení pomocí Wi-Fi, nový informační systém a klimatizace. Aktuálně je do motorových vozů instalován nový zabezpečovací systém ETCS, který přispěje k větší bezpečnosti na české železnici,“ uvedl Ladislav Valtr, náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti.
Instalace zabezpečovacího systému ETCS bude probíhat i u elektrických jednotek 640.1 RegioPanter, které cestující znají z tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Stejné jednotky pak začnou ke konci roku 2025 jezdit i na trati Česká Třebová – Pardubice – Kolín. „Tyto zánovní elektrické jednotky jsou plně klimatizované, nízkopodlažní a disponují také zásuvkami 230V a internetovým připojením. V tomto případě se jedná o skokové zlepšení služeb na trati,“ dodal náměstek Valtr.
Nový jízdní řád přinese více spojů
Od neděle 15. prosince začnou vlaky v regionu jezdit podle nových jízdních řádů. Jejich příprava trvala několik měsíců a Pardubický kraj se do nich ve spolupráci s dopravci v maximální možné míře pokusil zapojit připomínky ze strany obcí i veřejnosti.
Hlavní změny v Pardubickém kraji po jednotlivých tratích
010 Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová
V souvislosti s nahrazením vlaku LET 1290 „Leo Express Orlice“ jsou zavedené vlaky Sp 1492 (Česká Třebová 6:25 – Pardubice 7:30 – Kolín 8:17) a Sp 1493 (Kolín 6:04 – Pardubice 6:55 – Choceň 7:22), v ranní špičce také dochází k časovým posunům u vybraných vlaků. Z důvodu velkého počtu dálkových vlaků jedoucích po této trati budou ve směru Pardubice – Česká Třebová vybrané vlaky projíždět zastávky Sedlíšťka a Sruby.
017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Z důvodu dočasného nedostatku motorových vozů vybavených zabezpečovacím zařízením ETCS bude do června 2025 zaveden upravený jízdní řád, vybrané vlaky budou jezdit pouze v úseku Moravská Třebová – Třebovice v Čechách a zpět. V Třebovici bude nutné přestoupit z/do vlaku do Lanškrouna. O víkendech a svátcích bude na této trati zaveden upravený koncept dopravy, v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová pojedou vlaky každé dvě hodiny, v úseku Moravská Třebová – Dzbel pojedou v sobotu nově čtyři páry vlaků, v neděli a svátky pak tři páry vlaků. Změna je vyvolána úpravou jízdních řádů v Olomouckém kraji na trati č. 306 Dzbel – Prostějov.
021 Hradec Králové – Letohrad
Po dohodě s Královéhradeckým krajem jsou z/do Letohradu prodlouženy sezonní vlaky Sp 2011 (Hradec Králové 8:24 – Letohrad 9:53) a Sp 2012 (Letohrad 16:10 – Hradec Králové 17:33).
024 Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov, Dolní Lipka – Hanušovice
Na základě objednávky Ministerstva dopravy jsou na této trati zavedeny čtyři páry dálkových vlaků Praha – Wroclaw – Gdynia linky Ex32 Baltic Express. Tyto vlaky budou zastavovat ve stanicích Ústí nad Orlicí, Letohrad, Jablonné nad Orlicí a Lichkov, díky těmto vlakům se zlepší dopravní obslužnost Letohradska i Kralicka. Expresy pak doplní čtyři páry osobních vlaků Lichkov – Wroclaw. Dálková linka Ex32 „Baltic Express“ bude v úseku Kolín – Lichkov zaintegrována do IDS IREDO, ve vlacích tedy bude možné cestovat s využitím krajského tarifu.
Přímý vlak 1290 „Leo Express Orlice“ s prosincovou změnou jízdních řádů z důvodu kapacity tratě v dané časové poloze končí. Tento vlak je nahrazen vlakem Os 7148, který odjede z Králík v 5:23 a do Ústí nad Orlicí přijede v 6:30. Na tento vlak navazuje Sp 1492, který z Ústí nad Orlicí odjede v 6:37 a do Pardubic přijede v 7:30.
V úseku Králíky – Moravský Karlov a zpět pojedou nově dva páry vlaků navíc. V odpolední špičce pracovních dní tak pojedou nově vlaky z/do Moravského Karlova každou hodinu. Obnoven bude pravidelný denní provoz v úseku Dolní Lipka – Hanušovice, celoročně budou provozovány tři páry osobních vlaků, o víkendech a svátích budou zavedeny další tři páry turistických vlaků (v provozu budou od 18. 4. do 28. 9. 2025), vlaky do Hanušovic budou v Lichkově navazovat na vlaky dálkové linky Ex32 „Baltic Express“. O víkendech a svátcích proběhnou také změny u vybraných vlaků jedoucích v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad a zpět.
026 Choceň – Náchod
Na této trati pojedou vlaky Sp 1882 (Choceň 10:39 – Náchod 11:39) a Sp 1889 (Náchod 10:21 – Choceň 11:21) nově i v pracovní dny. Všechny zastávkové vlaky jedoucí v úseku Choceň – Týniště nad Orlicí jsou zachovány.
031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
Vlak Os 6229 v odjezdem 7:06 z Hradce Králové do Pardubic pojede na žádost obcí denně. Na spěšné vlaky Pardubice – Hradec Králové – Svoboda nad Úpou/Broumov budou nasazeny nové dieselové jednotky řad 847 RegioFox, které cestující znají z tratě Pardubice – Havlíčkův Brod.
238 Pardubice – Havlíčkův Brod
Po dohodě s krajem Vysočina budou zavedeny o víkendech a svátcích tři nové páry vlaků v úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod, počet přímých víkendových spojení mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem tak naroste na 11 párů vlaků. V úseku Slatiňany – Chrudim nepojedou vlaky s odjezdem v 8:08, 14:08 a 19:03, v opačném směru nepojedou z Chrudimi do Slatiňan vlaky v 7:25, 12:45 a 18:45. Z důvodu silné poptávky je zaveden do Chrudimi nový školní vlak s odjezdem v 7:19 ze zastávky Pardubice centrum. Během ranní špičky dochází u několika vlaků k drobným časovým úpravám, které mají za cíl zvýšit stabilitu jízdního řádu, další úpravy jízdního řádu na této trati budou provedeny v roce 2025.
260 Česká Třebová – Svitavy – Letovice – Brno – Holubice
První přímý vlak jedoucí z České Třebové do Brna R 861 pojede nově v 5:48. Oproti dnešnímu vlaku Sp 1751 nezastaví na zastávkách Opatov, Svitavy-Lány, Hradec nad Svitavou a Březová nad Svitavou-Dlouhá. Cestující z těchto zastávek mohou využít spoje autobusové dopravy, které je dovezou do Svitav či Březové nad Svitavou, kde je možno do vlaku R 861 přestoupit. Vlak Sp 1751 nově pojede z České Třebové ve 4:48.
261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
Po dohodě se starostou obce Pustá Kamenice dochází k úpravě víkendového spojení na trase Svitavy – Pustá Kamenice a zpět. Provoz na trati 261 zajistí i v roce 2025 motorové jednotky řady 814 Regionova.
270 Česká Třebová – Zábřeh na Moravě – Přerov, Česká Třebová – Lanškroun
S ohledem na frekvenci cestujících bude většina osobních vlaků na této trati vedena v trase Česká Třebová – Lanškroun a zpět. Osobní vlaky z/do Zábřehu na Moravě budou vedeny pouze v úseku Zábřeh na Moravě – Rudoltice v Čechách a zpět. Do budoucna budou do Lanškrouna přetrasovány i zbývající osobní vlaky, u kterých to v současné době z technologických důvodů není možné.
Na ostatních tratích nedochází k významným změnám.