Osm nízkopodlažních vozidel nasadí České dráhy v kraji od prosince 2025

Hejtman Martin Netolický společně s náměstkem pro dopravu Michalem Kortyšem jednali s vedením Českých drah o nasazení moderních železničních vozidel regionu od změny jízdního řádu v prosinci 2025 či o spolupráci na opravě parní lokomotivy 310.922, která je v nepojízdném stavu deponována v Depu kolejových vozidel v České Třebové.



„Osm nových nízkopodlažních elektrických jednotek pro 140 sedících cestujících bude připraveno od změny jízdního řádu v prosinci 2025. Pro nás je to samozřejmě pokračování trendu, který jsme vyhlásili při výběrovém řízení na dopravce v našem kraji, tedy cesta modernizace jednotek. Tato vozidla by měla zajišťovat přes 20 procent celkového zasmluvněného dopravního výkonu, který si objednáváme u Českých drah,“ řekl hejtman Martin Netolický.



Podle náměstka pro oblast dopravy Michala Kortyše dojde k výraznému zvýšení komfortu pro cestující. „Tím hlavním benefitem je samozřejmě nízkopododlažnost, která je naším cílem na všech páteřních tratích. Samozřejmě se tím usnadňuje nastupování a vystupování nejen pro seniory a matky s dětmi. Další změnou jsou zásuvky na dobíjení mobilních telefonů či notebooků či oddíl 1. třídy a WC pro tělesně postižené. Vzhledem k tomu, že budou vozidla jezdit na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou, tak je samozřejmostí také zabezpečovací systém ETCS,“ sdělil Kortyš.



Parní lokomotiva 310.922 by mohla patřit kraji



V návaznosti na plány Pardubického kraje vybudovat v Dolní Lipce železniční muzeum a v souvislosti s pravidelnými letními jízdami parních vlaků má kraj zájem na zprovoznění lokomotivy 310.922, která je deponována v DKV Česká Třebová a po nehodě z roku 2011 je v neprovozuschopném stavu. „S Českými drahami jednáme o da lokomotivě 310.922 již delší dobu. Náš zájem, aby se lokomotiva mohla vrátit jako provozuschopný exponát zpět na koleje, stále trvá a jsem rád, že i zástupci národního dopravce vnímají, že chceme pomoci tomu, aby se železniční nostalgie v regionu rozvíjela,“ uvedl hejtman Netolický s tím, že České dráhy si v případě prodeje kraji zachovají předkupní právo na potenciální zpětný odkup.



Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla k vidění při nostalgických jízdách. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.