Náměstek hejtmana Pardubického kraje pro investice a kulturu Roman Línek pozval na návštěvu kraje vrchního ředitele sekce kulturního dědictví Ministerstva kultury ČR Vlastislava Ourodu. Ukázal mu rekonstruovanou budovu Gočárovy galerie v Automatických mlýnech a spolu s ředitelem Východočeského muzea v Pardubicích ho provedl pernštejnským prohlídkovým okruhem na pardubickém zámku. Témat ke vzájemné spolupráci bylo ale mnohem více.
Na stole byla tři klíčová témata pro památky v našem kraji – využití prostředků z programu záchrany architektonického dědictví, příprava některých oblastí a předmětů na památkovou ochranu a konzultace na druhou etapu obnovy Gočárovy galerie.
„Představil jsem panu řediteli tři aktuální priority v kraji, které by potřebovaly výraznější dotační podporu z programu záchrany architektonické dědictví. Jsou to Hedečský klášter u Králík, Zámek Choltice a obnova vnějšího pláště kostela sv. Bartoloměje v Pardubicích, který je v havarijním stavu. Samozřejmě jsme řešili i pokračování obnovy Larischovy vily v Pardubicích, na kterou také ministerstvo přispívá,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek.
Dalším tématem byl připravovaný krajský podnět na zařazení Králické pevnostní oblasti mezi krajinné památkové zóny. To by umožnilo lépe ochránit kulturně historické hodnoty tohoto území. Kraj také podal podnět na lepší ochranu takzvaného pokladu století z Chýště, který by se mohl stát národní kulturní památkou.
„Při návštěvě Gočárovy galerie jsem pana ředitele provedl i navazující budovou z 50. let minulého století, která je zatím prázdná. Na začátku příštího roku chceme vyhlásit architektonickou soutěž na dokončení její obnovy a chceme správně nastavit podmínky pro soutěžící. Budova rozšiřuje Gočárovu stavbu. I když sama nemá zvláštní památkovou hodnotu, shodli jsme se, že budeme s památkovou péčí úzce spolupracovat na tom, jak velký budou mít architekti prostor do její podoby zasáhnout,“ sdělil Roman Línek.
„Ministerstvo kultury velmi pozitivně vnímá, jakým způsobem se Pardubický kraj stará o své památky. Rád bych poděkoval i za možnost zhlédnout současnou podobu Automatických mlýnů po úspěšné zásadní konverzi pro účely galerie podle zdařilého projektu architekta Petra Všetečky. Oceňuji rovněž spolupráci v legislativní oblasti a při financování obnov památek,“ řekl Vlastislav Ouroda.