Kraj v Bruselu řeší navýšení prostředků pro modernizace silnic

Zástupci Pardubického kraje pod vedením hejtmana Martina Netolického a radního pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislava Valtra navštívili Brusel. V sídelním městě většiny unijních institucí jednali s velvyslankyní ČR při EU Editou Hrdou a odborníky, kteří mají na starosti jednotlivé dotační možnosti, a to především se zaměřením na oblast dopravy. Hlavní dotazy byly směřovány na nastavení dotací na opravy silnic II. a III. tříd či přivaděčů k dálnici D35.



„Bohužel ve stávajícím programovém období došlo k výraznému poklesu alokace dotačních prostředků na modernizace silnic II. a III. tříd, což v souvislosti s aktuálním návrhem na snížení příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury znamená pro kraje velký problém v rámci obnovy silniční sítě. Především pro ty kraje, které mají dlouhodobě nevýhodně nastavené rozpočtové určení daní, byly dotační výzvy na modernizace silnic velkou šancí pro navýšení investiční aktivity do regionální silniční sítě, a proto jsme se vždy snažili a snažíme být úspěšní,“ uvedl hejtman Martin Netolický.



Ten společně s radním Ladislavem Valtrem požádal o prověření možnosti čerpání dotačních prostředků na přivaděče k dálnici D35. „Jedná se nám především o obchvat Vysokého Mýta a Chocně, u kterého nyní předpokládáme náklady 2,5 miliardy korun, což je pro rozpočet kraje bez vnějších zdrojů téměř nerealizovatelné. Proto jednáme se státem o národních zdrojích, ale chceme prověřit také možnost čerpání ze zdrojů evropských. Bohužel se však v tuto chvíli jeví, že podobné velké infrastrukturní projekty nebudou prioritní. Chceme však toto téma i nadále řešit,“ sdělil hejtman Netolický.



Řeč byla také o podpoře dalších infrastrukturních staveb či plánování programového období od roku 2027. „Ačkoliv se rok 2027 zdá v tuto chvíli daleko, tak již v blízké době začnou konkrétní debaty o nastavení evropských fondů pro další programové období. Proto musíme být velmi aktivní a přenášet naše reálné potřeby na evropskou úroveň tak, aby nebyly podporovány nehmatatelné projekty, když víme, že potřebujeme modernizovat silnice, řešit zdravotnictví, školství či sociální služby. Navíc se pro nás dlouhodobě některé dotační výzvy stávají svým nastavením a mírou spolufinancování nevýhodné, proto vždy velmi detailně jednotlivé projekty zvažujeme,“ řekl radní Ladislav Valtr. Dobrým příkladem pro realizaci konkrétních a veřejně prospěšných projektů je například program REACT, díky kterému se v kraji podařilo zrealizovat velké projekty mimo jiné v oblasti zdravotnictví včetně centrálních příjmů v Pardubické a Orlickoústecké nemocnici. Tématem je také míra spolufinancování v návaznosti na hospodářskou vyspělost jednotlivých regionů.



Zástupci kraje jednali také se Zbyňkem Prokopem, který působí na stálém zastoupení Plzeňského kraje a pro Pardubický kraj zajišťuje v Bruselu základní informační a organizační servis a kontakty na jednotlivé instituce.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.