Kvalitní vzdělání je jedním z klíčů k lepší budoucnosti. A obzvlášť to platí v hospodářsky a sociálně ohrožených regionech. Zástupci Pardubického kraje se proto sešli s protějšky z Moravskotřebovska a Jevíčska, aby společně probrali, jak studentům zajistit častější spojení do Brna.
Pro radnice je zlepšení dopravní obslužnosti zejména pro mladou generaci jednou z priorit. „Přijal jsem pozvání do Jevíčka, kde jsme se bavili o možnosti zvýšení počtu autobusových linek mimo hranice kraje. Pro lidi z Jevíčska a Moravskotřebovska je důležité spojení nejenom do Pardubic, ale dominantně do Brna, ale také i do Olomouce a dalších měst, kde se nachází vysoké školy a další vzdělávací instituce. Přišli jsme s možností spolupráce s Jihomoravským krajem, díky níž by se mohla výrazně zvýšit dopravní obslužnost hlavně pro Jevíčsko. Starostům jsme předali návrh na přidání tří autobusových spojů denně tam a zpět do Rájce-Jestřebí, kde by cestující přesedli na vlak a odjeli v klidu až na hlavní nádraží v Brně. Pro studenty z internátů a kolejí by to znamenalo snazší cestu do školy. Radnice mají náš plán a budou ho připomínkovat, pokusíme se jim samozřejmě vyjít vstříc. Spoje navíc samozřejmě nebudou sloužit jen studentům, pro které jsou důležité odjezdy v pátek, neděli a pondělí. Přes týden by mohlo pomoci navýšení linek například seniorům, kteří do větších měst jezdí ke specialistům či na úřady,“ shrnul náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš výsledek jednání.
Radnice budou návrh kraje připomínkovat
Vedení Jevíčka, Moravské Třebové a Jaroměřic má nyní čas na prodiskutování návrhu a navržení případných úprav. Spuštění provozu na lince by bylo možné zahájit s prosincovou změnou jízdních řádů, odhadované roční náklady činí 400 tisíc korun. „Jsem rád, že jsme se mohli u nás na radnici sejít a tento problém začít řešit, protože od občanů máme dlouhodobě prosby o to, aby se dalo snáze dostat do Brna. Pro nás na Malé Hané je Brno blíže než krajské centrum Pardubice, máme zde historické vazby a řada studentů i pracujících do Brna dojíždí. Návrh kraje vítám, jsem rád, že jsme dostali na stůl k projednání konkrétní návrhy a ne pouze slova o případné spolupráci. Jeden ze tří ranních spojů bychom si s paní starostkou Glocovou z Jaroměřic uměli představit později, takže to budeme navrhovat k úpravě. Dobré by bylo i zajištění speciálního nedělního spoje někdy později odpoledne pro studenty, kteří pojedou na kolej. Jsme za začátku, ale věřím, že se nám podaří najít kompromis mezi četností spojů a náklady,“ uvedl jevíčský starosta Dušan Pávek.
Cílem je pomoci mladé generaci ke kvalitnímu vzdělání
Dopravní obslužnost pro Moravskotřebovsko je v současné době ve směru na Brno zajištěna hlavně vlakovým spojením ze Svitav. Kombinace autobusu a vlaku je podle dopravních technologů v tomto regionu v současné době preferovanou variantou, protože i s přestupy trvá cesta kombinovanou formou stejně času jako by zabrala cesta autobusem, tedy zhruba pod dvě hodiny. „Bereme to tak, pro každodenní dojíždění z Moravské Třebové veřejnou dopravou je to samozřejmě náročné, ale naší prioritou je dostat děti do škol. Pokud studují mimo náš region, většinou jsou ubytovaní na internátech a kolejích, tam je pak dojíždění několikrát do měsíce schůdné a fungovalo to tak vždy. Návrh kraje budeme projednávat a byl bych rád, kdyby se podařilo vše naplánovat tak, aby se pro studenty z našeho regionu podařilo vyjednat spojení navíc a ulehčit jim cestování. Moravskotřebovsko a Jevíčsko mají historicky problémy, které se teprve teď začínají ve spolupráci s krajem a dalšími partnery systematicky řešit. Toto je jeden z nich. Více příležitostí ke vzdělání pro naše děti jsou klíčem k lepší budoucnosti, a jak jsem upozornil, nejedná se jen o linky do Pardubic, Brna, ale i Olomouce či Hradce Králové. Jsem rád, že se to s námi začíná řešit,“ sdělil moravskotřebovský starosta Pavel Charvát.
Když je autobusů naopak příliš
Pokrytí linkovou dopravou přináší obcím ale občas i komplikace. „V Jevíčku mají problém s odstávkou autobusů. Řidiči si musí někde odpočinout a autobus zaparkovat, ale někdy komplikují provoz a na vyhrazená místa se nevejdou. Na jednání nám paní starostka Jaroměřic dala tip na využití prostoru starého vlakového nádraží u nich v obci, kde by autobusy mohly po drobných úpravách areálu v klidu parkovat a nepřekážet. Zajistíme proto jednání se Správou železnic a autobusovými dopravci, abychom se pokusili pomoci i v tomto směru,“ dodal náměstek Kortyš.