Jak motivovat žáky a studenty ke studiu sociálních oborů?

Jak motivovat žáky a studenty ke studiu sociálních oborů? To bylo hlavní téma pracovního setkání představitelů Pardubického kraje se zástupci středních, vyšších odborných a vysokých škol, na nichž je možné tyto obory studovat.



Stále větší poptávka po kvalifikovaných pracovnících



„V sociálních službách je stále větší poptávka po kvalifikovaných pracovnících. Nejen s ohledem na stárnutí populace tomu tak jistě bude i v budoucnu. Jenže počet žáků a studentů v sociálních oborech klesá,“ popsal současný stav náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola.



„Dovedu si představit, že bychom mohli na krajské úrovni pomoct například s propagací těchto oborů a jejich systémovou podporou,“ řekl radní Pardubického kraje zodpovědný za školství Josef Kozel.



Jaká je situace v Pardubickém kraji?



V Pardubickém kraji vzdělávají žáky v oboru Sociální činnost tři střední školy. Konkrétně Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim, Integrovaná střední škola Moravská Třebová a Vyšší odborná škola a střední škola zdravotnická a sociální Ústí nad Orlicí. Studium je v tomto případě ukončeno maturitní zkouškou.



Výuční list mohou získat zájemci v oboru Pečovatelské služby na dvou středních školách. Jde o Odborné učiliště Chroustovice a Střední školu a základní školu Žamberk.



Jedna vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola Pardubice, vyučuje studenty v oboru Sociální práce.



„Celková kapacita sociálních oborů, která činí 723 žáků a studentů, je ve školním roce 2024/2025 využita z 39,4 %,“ uvedla vedoucí oddělení vzdělávání odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje Petra Pospíšilová.



Počet žáků v sociálních oborech klesá



Přestože celkový počet žáků a studentů v Pardubickém kraji v posledních pěti letech roste, v sociálních oborech klesá. „Z přihlášek uchazečů o studium v případě středních škol pro školní rok 2024/2025 vyplývá, že pro ně sociální obory nejsou prioritní. Jako první volbu je mělo necelých 30 % přihlášených,“ konstatovala vedoucí oddělení vzdělávání odboru školství krajského úřadu.



Účastníci pracovního setkání se shodli, že sociální obory nejsou většinovou společností vnímány jako příliš lukrativní. „V obecném povědomí panuje spíše představa, že jde o náročnou práci za málo peněz. Přitom možnosti uplatnění absolventů sociálních oborů jsou velmi široké,“ poznamenal náměstek hejtmana Pardubického kraje Pavel Šotola.



Kde může absolvent sociálních oborů působit?



Absolvent sociálních oborů může pracovat v různých ambulantních, pobytových nebo terénních službách, případně pečovat o děti a dospělé. Konkrétně jde například o stacionáře, domovy pro seniory, ale i ty se zvláštním režimem či pro osoby se zdravotním postižením. Nebo také o nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, sociálně terapeutické dílny, služby následné péče, pečovatelské služby, domy na půl cesty, kontaktní centra či azylové domy.



Sociální pracovník má možnost působit též ve státní správě, v poradnách, eventuálně jako pracovník komunitního centra, linky důvěry, sociální terapeut u hendikepovaných či sociální pracovník ve vězeňství.



Jaké jsou aktuální hlavní priority?



„Naší hlavní prioritou je teď společně pracovat na tom, aby sociální obory byly pro mladé lidi atraktivní. Určitě je potřeba je více popularizovat a vyvracet některé zažité mýty. Důležité je, abychom si pro jejich další rozvoj definovali, jaké konkrétní kroky můžeme učinit přímo na krajské úrovni a které je vhodné řešit například na úrovni příslušných ministerstev,“ uzavřel Pavel Šotola.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.