Hasiči zasahují u dopravních nehod, při kterých se musí při vyprošťování zraněných osob potýkat s bezpečnostními a konstrukčními prvky dopravních prostředků

Věděli jste, že vyproštění zraněných osob z havarovaných vozidel není žádná legrace? Důležitá je například znalost konstrukce vozidel. Hasiči desítky let zasahují u dopravních nehod, při kterých se musí při vyprošťování zraněných osob potýkat s bezpečnostními a konstrukčními prvky dopravních prostředků.

Umíte si to představit? Vědět, kde se, co ve kterém autě nachází? A že těch vozidel po světě jezdí, že?

Při dnešním počtu vozidel pohybujících se na pozemních komunikacích je snad nemožné znát umístění bezpečnostních prvků, nebezpečných míst ale třeba i umístění autobaterií (některé vozy mají baterie třeba dvě).

Znalosti hasičů musí být opravdu obsáhlé. Víme, kde jsou různé výztuže, vysokonapěťová kabeláž, pyropatrony pro aktivaci airbagů a další nebezpečí ohrožující zasahující hasiče, záchranáře a zraněnou posádku.

I přes to, že se hasiči neustále zdokonalují školeními a výcviky, tak nikdy nelze s přesností říci: "Ano, tady můžeš stříhat," nebo "Tady je baterka". Hasiči i přes své velké znalosti využívají elektronických databází. „V databázích jsou graficky znázorněné bezpečnostní prvky i umístění autobaterií. Dle toho může velitel zásahu rozhodnout o postupu vyproštění zraněné posádky, dle toho může upozornit zasahující hasiče na nebezpečí či překážky, které by mohly zkomplikovat záchranu zraněných osob,“ říká velitel zásahu nprap. Ladislav Dufek, DiS.

„Buď si vozidlo velitel musí vyhledat v aplikaci ručně, například už po cestě k místu dopravní nehody, kdy je dopravní nehoda hlášena systémem eCall a hasiči již vědí z datové věty, na jaký typ a model vozidla budou zasahovat nebo u nových vozidel si jej může na místě nehody vyhledat pomocí QR kódu, který bývá na víčku plnění nádrže,“ doplňuje Ladislav Dufek.

Nejsou to jen dopravní nehody, kdy je potřeba využít těchto databází. Jsou to například i požáry, kdy je nutné, u požárem zasaženého vozidla, zajistit například odpojení akumulátoru, aby se zabránilo případnému zkratu na elektroinstalaci a možnému dalšímu vzniku požáru.   

„Je nezbytné, aby každý hasič dokonale ovládal práci s hydraulickými vyprošťovacími nástroji, ale i s ostatními technickými prostředky používanými u dopravních nehod, aby znal konstrukci a vlastnosti materiálů vozidel, zásady první pomoci a šetrného zacházení se zraněnými a neustále měl na paměti všechna možná nebezpečí, která mu hrozí,“ vysvětluje kpt. Bc. Lukáš Žejdlík z oddělení IZS a služeb HZS Pardubického kraje.

Na výjezd k dopravní nehodě se nedá přesně připravit, každá nehoda je unikátní ať už počtem a typem vozidel, počtem zraněných osob, rozsahem poškození nebo i podmínkami danými místem nehody.

„Pro efektivní zásah je nutná spolupráce celého týmu hasičů, využití všech znalostí, zkušeností a dovedností, ale i značná dávka improvizace a mnohdy i nestandardních postupů s jediným hlavním cílem, šetrně a co nejrychleji předat zraněné zdravotnické záchranné službě,“ říká Lukáš Žejdlík.

Hasiči pravidelně cvičí a školí se, aby byli připraveni na sebesložitější scénář a byli vám schopni pomoci. Součástí přípravy jsou i odborné kurzy, ukázky a například i soutěže ve vyprošťování, které může navštívit i veřejnost.

Pokud vidíte hasiče zasahující u nehody tak nám prosím pomozte alespoň tím, že budete dávat pozor na cestu místo focení vraků, že zpomalíte a zpozorníte kdykoliv uvidíte stojící vozidlo s modrým majákem.

Pomáháme vám v nesnázích ve dne v noci, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. 

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.