

Opravy, rekonstrukce i stavba nového mostu v Řečanech nad Labem. Do zlepšení silniční infrastruktury v Pardubickém kraji letos půjde z různých zdrojů částka téměř 2,3 miliardy korun. Některé stavební práce probíhaly i v zimním období, jinde se začne, jakmile to podmínky dovolí.
I letošní stavební sezona bude patřit k těm rekordním. Na zlepšení stavu silnic II. a III. třídy, které jsou ve vlastnictví Pardubického kraje, letos půjdou finanční prostředky z rozpočtu Pardubického kraje, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) i z programu přeshraniční spolupráce Interreg.
„Do oprav krajských silnic dáváme každoročně maximum prostředků, které nám krajský rozpočet umožňuje. Snažíme se také čerpat ze všech dostupných zdrojů národní i nadnárodní úrovně. V letošním roce jsme z vlastních zdrojů vyhradili na opravy, rekonstrukce a stavby částku 653 milionů korun. Dalších 140 milionů potom investujeme do velkoplošných výsprav, které využijeme u silnic, jejichž stav nepotřebuje hloubkové opravy, ale je třeba udělat nový povrch,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Ten také připomněl, že v případě změny rozpočtového určení daní by výrazná část z nárůstu prostředků pro kraj šla právě do oprav silnic. „Pokud hovoříme o tom, že by náš kraj mohl získat přibližně 1,5 miliardy korun, tak to je pro představu přibližně 150 kilometrů opravených silnic II. třídy, pokud bychom tedy všechny prostředky alokovali do oprav. Osobně předpokládám, že bychom po změně byli schopni navýšit prostředky do oprav silnic reálně o půl miliardy korun,“ řekl hejtman.
Staveb v zásobníku je připraveno dost
Další součástí financování je Státní fond dopravní infrastruktury. „Na stavbu dalších přivaděčů a opravy návozových tras máme zajištěny také zdroje ze SFDI. Tento fond se významně podílí například na stavbě nového mostu v Řečanech nad Labem, kde z plánované investice 236 milionů získáváme 97 milionů korun. Státní fond dopravní infrastruktury nám v minulém týdnu potvrdil další transfer pro kraje, ze kterého získáme přibližně 123 milionů korun. Jsme dobře připravení a projekty, na které se tyto zdroje dají uplatnit, zrealizujeme,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
Další významná částka, která zlepší stav silnic na území kraje, pochází z Ředitelství silnic a dálnic. To bude, s přispěním Pardubického kraje, opravovat celkem 15 úseků poničených při stavbě dálnice D35 v úseku Opatovice – Časy. Zlepší se tak dalších 39 kilometrů silnic. „Tady je na místě ocenit přístup a komunikaci ŘSD, které s námi stav návozových tras pravidelně řeší,“ řekl Valtr.
První peníze do silnic z programu Interreg
Významnou položkou, která přispěje ke zlepšení stavu komunikací v regionu, jsou také dotace z Integrovaného regionálního programu a programu Interreg. „V letošním roce pro modernizaci silnice využijeme program Interreg Česko-Polsko, bude to pro úsek Jablonné nad Orlicí – Mladkov v celkové délce víc než 9,5 kilometru. Předpokládané náklady činí 189 milionů korun včetně daně. Kromě samotné silnice je součástí rekonstrukce také pět mostů, modernizace odvodnění komunikace, dopravního značení, dopravně-bezpečnostních zařízení, autobusových zastávek a ošetření silniční vegetace. Cílem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Další silnice se modernizují s pomocí prostředků Evropské unie. Mezi takové patří například komunikace mezi Hrobicemi a Starým Hradištěm nebo z Třemošnice po hranici Pardubického kraje. Naopak projekt na úseku Jedlová – hranice kraje musel být kvůli ekologickým aktivistům odložen. V letošním roce ale proběhne soutěž na rekonstrukci průtahů obcemi Jedlová a Bystré a po vyřešení námitek se počítá s pokračováním ve zbytku komunikace.
„Bezpečnější a pohodlnější cestování po klíčových krajských komunikacích je naší prioritou. Díky evropským fondům se v posledních letech podařilo zmodernizovat mnoho kilometrů silnic a mostů druhé třídy a v tomto úsilí pokračujeme i letos. Řidiči se tak mohou těšit na bezpečné silnice, které zajistí komfortnější a plynulejší provoz pro všechny účastníky dopravy,“ sdělil první náměstek hejtmana Dušan Salfický, v jehož gesci jsou investice.
Další zlepšení stavu silnic
Letošní sezona na krajských silnicích tak bude opět rušná. „Částka se blíží 2,3 miliardám korun, což je obrovská suma. V minulém roce byla ještě o něco vyšší, v daném období totiž byly dostavěny tři dálniční přivaděče – obchvat Dašic, obchvat Rokytna a úsek Choceň – České Libchavy. V letošním roce k tomu začne stavba dalšího, a to přeložky silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která bude sloužit i jako obchvat Zminného,“ informoval Valtr.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje je na začátek stavební sezony připravená. „V této chvíli máme vysoutěženy projekty přibližně za 200 milionů korun a na další probíhají výběrová řízení. Některé projekty, jako je rekonstrukce Wonkova mostu, běžely i v zimních měsících. Před několika dny se opět mohlo začít pracovat také na mostě v Hlinsku. Další projekty budeme spouštět hned, jak se obnoví provoz obaloven,“ uvedl ředitel organizace Zdeněk Vašák s tím, že se koná celá řada koordinačních schůzek tak, aby komplikace pro řidiče byly co možná nejmenší.
Veškeré projekty i velkoplošné výspravy budou v následujících dnech zveřejněny na dopravním portálu Pardubického kraje na webu doprava.pardubickykraj.cz.
Výběr největších silničních projektů:
Akce předpokládaná cena (vč. DPH; bez investic obcí) Investor
Přeložka silnice II/322 Černá za Bory – Dašice 452 mil. Kč SFDI
Stavba nového mostu v Řečanech 236 mil. Kč SFDI + PK
Modernizace silnice Jablonné nad Orlicí – Mladkov 189 mil. Kč Interreg + Pk
Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích 183 mil. Kč Pk
Modernizace silnice II/324 Staré Hradiště – Hrobice 152 mil. Kč IROP + Pk
Modernizace silnice II/337 Třemošnice – hranice Pk 132 mil. Kč IROP + Pk
Modernizace silnice III/29817 Holice ul. Bratří Čapků 55,7 mil. Kč Pk
Oprava silnice III/327 22 Břehy - křiž. III/32728, celé 55 mil. Kč Pk
Oprava silnice III/327 22 Rekonstrukce silnic III/29820 a III/29815 Bohumileč 47 mil. Kč ŘSD + Pk
Silnice III/03426 Studnice – Košínov – hranice PK 33,7 mil. Kč Pk
Zdroje financování:
Pardubický kraj – 793 mil. Kč
IROP a Interreg – 535 mil. Kč
ŘSD – návozové trasy – 218 mil. Kč
SFDI – přivaděče, Řečany, neuznané návozové trasy, převody z minulých let – 573 mil. Kč
SFDI – dotace – 123 mil. Kč
Celkově – 2241 mil. Kč